Wednesday, May 6, 2020

KENAPA PELAJAR PENDIDIKAN SAINS KENA BELAJAR DI DUA FAKULTI?


Jika anda seorang pelajar jurusan pendidikan sains di Universiti Awam seperi UKM, UM, UTM atau USM, biasanya sewaktu kuliah kita akan belajar di dua fakulti. Jika dulu saya belajar di UKM, jadi disebabkan saya pelajar jurusan Pendidikan Fizik, maka saya perlu belajar di dua fakulti iaitu Fakulti Sains dan Teknologi (FST) dan Fakulti Pendidikan (FP). Begitu juga kalau di universiti yang lain, akan belajar di fakulti sains dan fakulti pendidikan. 

Saya ingat lagi, untuk belajar di dua fakulti ni memenatkan jika jadual kuliah adalah berturutan. Tambahan kalau di UKM, Fakulti Pendidikan dan Fakulti Sains dan Teknologi ni bukannya bersebelahan. Bagi yang ada berkenderaan, mudah. Bila selesai sahaja kuliah di FP, boleh terus bawa kereta atau motor ke FST. Yang tiada kenderaan, terpaksalah menunggu bas. Kadang-kadang tunggu lama pun bas tak sampai lagi. Alternatifnya, terpaksalah berjalan kaki. 

Tapi, kenapa kalau pelajar pendidikan sains ni kena belajar sampai di dua fakulti?

Ini kerana untuk melayakkan seseorang menjadi guru, terdapat dua jenis pengetahuan yang perlu dikuasai oleh pelajar. Yang pertama adalah  Pedagogical Knowledge dan yang kedua adalah Content Knowledge. Kedua dua ni kita namakan sebagai Pedagogical Content Knowledge (PCK). Pengetahuan-pengetahuan inilah yang perlu dimiliki oleh seorang 'bakal guru' sebelum dia menjadi seorang 'guru' di sekolah.

Jadi, apa itu Pedagogical Knowledge?

Pedagogical Knowledge ini adalah ilmu-ilmu mengenai pedagogi iaitu ilmu-ilmu mengenai pengajaran. Ilmu-ilmu ini perlu dipelajari oleh bakal guru supaya pengajaran guru menjadi lebih efektif. Atau kata yang lebih ringkas, ilmu untuk belajar cara mengajar supaya pengajaran guru memberi kefahaman kepada murid dan menarik minat murid untuk belajar. Sebab itu sebenarnya bukan senang-senang je nak mengajar. Perlu ada ilmu. Untuk membekalkan bakal guru dengan pedagogical knowledge, biasanya pelajar akan belajar mengenai teori-teori pendidikan, kaedah pengajaran dan psikologi pendidikan. Sebab itu, ilmu-ilmu ini akan dipelajari di Fakulti Pendidikan sebab di Fakulti Pendidikan pensyarah-pensyarah adalah lebih pakar mengenai ilmu-ilmu ini.

Kemudian, apa pula Content Knowledge?

Jika pedagogical knowledge tadi adalah ilmu ilmu untuk pengajaran, content knowledge pula adalah ilmu-ilmu mengenai isi kandungan pengajaran. Contohnya, seperti saya yang dulu mengambil jurusan pendidikan Fizik. Jadi saya merupakan bakal guru Fizik yang akan mengajar Fizik di sekolah. Untuk mengajar Fizik di sekolah, saya mestilah mempunyai ilmu-ilmu Fizik. Ilmu ilmu Fizik ni contohnya seperti konsep-konsep Fizik, eksperimen fizik, teori-teori fizik. Oleh kerana ilmu-ilmu ini pakar-pakarnya adalah pensyarah-pensyarah Fizik di Fakulti Sains, disebabkan itulah pelajar pendidikan sains perlu belajar di dua fakulti iaitu Fakulti Pendidikan dan Fakulti Sains.
.
Tapi ada lagi!
.
Apabila suda memasuka era Revolusi Industri yang ke 4, ada lagi satu pengetahuan yang perlu dikuasai oleh bakal guru iaitu Technological Knowledge. Ketiga tiga pengetahuan ini, dikenali sebagai Technological Pedagogy Content Knowledge (TPACK). Nampak? Tak mudahkan untuk jadi cikgu. Sebab tu tak semua orang boleh jadi cikgu dan tak semua orang dilahirkan untuk jadi cikgu.

Hargailah guru anda!.




No comments: