Sunday, April 16, 2017

Zulaikha Selepas 3 Bulan di Aulad As Sofa

Ini kiranya macam kesinambungan dari entry yang terdahulu. Sebagai seorang ibu yang baru ada pengalaman pertama untuk menghantar anak ke sekolah, of course banyak benda yang saya risaukan. Elok kah dia di sekolah? Mampu nak terima ke dengan environment di sekolah? Hati ibu yang penuh kerisauan kan. Kalau hati bapa, dikatanya semua ok. Woman Vs Man :)
.
Sebab tu kalau setiap hari ambil Zulaikha dari sekolah, dan dia senyum panjang je, perasaan pertama bila tengok dia, mestilah rasa lega. Rasa lapang dada bila tengok Zulaikha mampu belajar walaupun hanya pada usia yang belum cukup 3 tahun pun. Alhamdulillah, memang Zulaikha very easy daughter.
.
Dan selepas 3 bulan di Aulad As Sofa, memang saya rasa satu perkembangan positif buat Zulaikha. Hari pertama dia masuk ke Aulad As Sofa. Nangis. Hampir nak dekat sebulan juga nangis setiap kali nak hantar pada awal pagi. Tiap kali hantar ke sekolah, setiap itu hati berzikir supaya jangan la Zulaikha nangis. Tapi sampai je dekat tangga Aulad As Sofa, berperang ummi nak hantar. Bila tanya pada ustazah, dia ok je dalam kelas. Berdebar.
.
Tapi dalam menangis dia tu, dua minggu lepas dia ke Aulad As Sofa, dia dah pandai baca Al Fatihah walaupun pelat. Pada waktu tu, saya yakinlah dengan kata kata ustazah, memang dia ok. Cuma waktu nak hantar tu je drama. Kalau dalam tempoh 2 minggu pun dah dapat hafal surah Al Fatihah, maksudnya anak saya memang dapat sesuatu setiap hari bila ke sekolah. Cuma drama pagi pagi jela yang lebih. :)
.
So, as a parents, bila tengok Zulaikha ada perkembangan positif macam ni, saya mula bagi galakkan pada dia. Kadang kadang di rumah atau sambil drive tu, saya tanya juga apa surah yang dia dah boleh baca. Dan hasilnya? Dari surah Al Fatihah, dia sekarang sudah boleh hafal surah Al Ikhlas dan surah Al Kauthar, selepas 3 bulan di Aulad As Sofa. Alhamdulillah.

Kadang kadang tentang hafalan surah ni terlepas pandang jugak nak ajar anak di rumah. Sebab kan ummi Zulaikha ni cikgu Fizik, so selalu lah Zulaikha ni belajar mengira, mewarna, (typical academic teacher). Tapi bila sedar anak saya ni dah boleh menghafaz beberapa surah, saya pun jadi terdorong untuk bantu dia lagi. Education is not depends 100% in school.
.
Solat pun Zulaikha ada belajar di sekolah. So sekarang ni kalau time solat tu, memang dia pun sibuk sekali lah nak solat bersama ummi dan abbi. Lepas tu mengajar kita pulak.
.
"Ummi, imam dulu la"
"Ummi, baca doa"
.
Memang ada kami ajarkan dia solat juga, tapi bila environment tu ada di sekolah dan di rumah, insha Allah dia akan jadi habit. Repetition is a mother of success. Sebab itu kami hantar dia ke Aulad As Sofa supaya Zulaikha dapat belajar dalam environment islamic seperti yang kami mahukan. Lega lah hati ummi nak menulis tesis macam ni kan. :)
.
Bulan ni (Bulan Mei) Zulaikha akan genap umur 3 tahun. Bila dah nak masuk umur 3 tahun ni, Zulaikha dah pandai hafaz beberapa surah, baca doa untuk ibu bapa, pandai nak zikir lepas solat, saya rasa keputusan untuk tukarkan Zulaikha dari taska lama dia ke Aulad As Sofa adalah yang terbaik buat Zulaikha. Hari hari lalu depan Daqwah As Sofa, Zulaikha pun cakap, nanti dah besar, Zulaikha nak sekolah sini. Insha Allah nak. Semoga Allah permudahkan urusan kita di masa hadapan nanti.
.
Sekarang, ummi yang kena belajar lebih nampak nya. Belajar nak hafaz quran juga. Sekurangnya boleh bantu anak menghafaz ketika dalam kereta atau waktu 'dating' kami berdua. Semoga ini juga jalan untuk menjadikan ummi dan abbi ke arah insan yang lebih baik, yang lebih dekat ke jalan Allah.

No comments: