Sunday, June 11, 2017

KEBURUKAN MEMOHON CUTI BELAJAR BERGAJI PENUH

Assalamualaikum. Salam Ramadhan dan Salam Nuzul Quran.
.
Post ni pun macam dah lama ditinggalkan ye. Ini juga post kesinambungan dari entry yang lepas tentang "Kebaikan Memohon Cuti Belajar Bergaji Penuh"
.
Bila ada kebaikan, as usual mesti ada keburukan kan. Actually, tidak lah terlalu disaster sangat. Perkataan "keburukan" tu macam terlalu extreme for me. But, untuk setakat ni, I dont have any words yang sesuai nak menggantikan perkataan tu, jadi saya gunakan dulu. If readers have any good ideas, can drop a comment :). Really appreciate.
.
So, straight to the point, apa perkara yang akan berlaku setelah kita memohon cuti belajar bergaji penuh?
.
1. BERSEDIA UNTUK REPOSTING
Untuk guru yang menyambung belajar bergaji penuh, setelah tamat cuti pelajar, anda kena bersedia mengahdapi kenyataan yang anda tak akan kembali ke sekolah lama anda semula. Once dah buat keputusan untuk bercuti, dah tinggalkan sekolah, means you have to leave everything! Life is not same as before dah. Kalau dulu kat sekolah lama mungkin anda dah rasa selesa dengan jawatan dan tugas tugas yang anda pegang di sekolah. Tapi, bila dah berpindah ke sekolah baru, as usual, semuanya akan bertukar! So dont expect it will be same. 

Dan yang tak best nya, jika sekolah di kawasan rumah anda tu tiada kekosongan, maka bersedialah untuk berpindah ke tempat baru, kawasan baru, negeri baru. You have to start all over new again. Kalau dulu sebelum sambung belajar, sekolah anda mungkin depan rumah je. Lepas habis cuti belajar, bersedialah untuk terima hakikat yang kita tak mungkin kembali ke sekolah lama. Unless, kalau you ada "good kabel" . Ini saya tak nak ceritalah. Itu saya rasa kes lain. Tapi hakikatnya, inilah yang bakal berlaku. 
.
2. KEMELESATAN EKONOMI
Tadaaa...ni pun menarik juga untuk dikupas. Kalau sebelum bercuti belajar, anda rasa duit gaji anda banyak dan boleh berjoli and and arasa kalau cuti belajar bergaji penuh pun duit anda akan bertambah banyak sebab ada support dengan biasiswa, i will said, you are totally WRONG!. Walaupun ada biasiswa, rasa duit banyak, namun dengan keadaan ekonomi sekarang, anda akan rasa, makin lama sambung belajar, makin nipis duit. Silap silap simpanan pun menipis! Serius! Ini pengalaman yang saya kongsikan dari beberapa sahabat yang turut sama sambung belajar.
.
Kenapa jadi macam ni? Bukan ke dah dapat biasiswa ke?
Sebabnya waktu sambung belajar ni, macam macam nak pakai duit. Beli buku, photostat, beli alat tulis. Walaupun ada je kerajaan sponsor wang bantuan setiap tahun RM 250, tapi kalau dah belajar peringkat sarjana/phd ni, harga buku bukan sama macam harga buku rujukan SPM. Malahan lebih mahal lagi sampai beribu! Tu belum masuk lagi kalau buat kajian jenis eksperimenatl yang nak kena beli bahan dan segalanya. Duit travel dan belum lagi masuk duit kecelakaan yang diluar duga macam laptop rosak, hard disk rosak, printer rosak dan macam macam lagi lah perkara yang diluar duga. Serius tak cukup. Walaupun orang dengar macam kita kaya je bila gaji pun dapat, biasiswa pun dapat. Itu indah khabar dari rupa je la.

Tapi apa pun, masih bersyukur sebab dapat biasiswa. Kalau tak dapat, dah masuk taraf kategori asnaf kot. 
.
3. HIDUP ANDA DIHANTUI TESIS TESIS DAN TESIS
Jika anda rasa waktu bercuti ni zaman anda hepp heepp hooraay...hello...kalau dah tiap minggu kena kejar dengan Supervisor nak horay horay apa nya. Makan tak kenyang, tidur tak lena nak kejar dateline itu biasa. Kalau di sekolah, you do the sanme routine almost everyday, pergi kelas, balik kelas, buat kerja pengkeranian. Tapi nak ni bila dah sambung belajar, dia ada tambahan sikit. Buat kerja pengkeranian pun memang dah buat dah, tapi tiap hari kena berfikir 'the new' things tentang tesis anda. Tu yang berhantu tu!
.
Ok, saya tulis 3 dahulu. If ada tambahan, saya akan add on :). Tapi jgn jadikan post ini sebagai pematah semangat untuk terus sambung belajar. Perjuangan sentiasa ada cabaran. Jika kita dah berjaya melalui cabaran ini, insha Allah kita kan berubah menjadi orang 'baru' dalam hidup kita.
.
All the best to all!

No comments: