Wednesday, March 29, 2017

KEBAIKAN MEMOHON CUTI BELAJAR BERGAJI PENUH (BIASISWA HLP)

Hye, i'm back. 😁😁😁
.
Hari ni saya nak kongsikan tentang kebaikan memohon cuti belajar bergaji penuh. Mana tahu kalau post ni boleh membantu korang dalam membuat decision untuk mohon biasiswa atau tidak kan. Kan first step untuk berjuang tu, akan datang bersama keraguan. Jadi, selain beristikarah, ini saya ceritakan kebaikan yang best best kalau korang bercuti belajar ni. Mohon korang teruja (HAHA).

Sebelum tu, saya nak buat sedikit disclaimer lah ye :
1. Kebaikan yang saya senaraikan ini adalah berdasarkan pengalaman sendiri. So, mungkin berbeza dengan yang lain. Hanya pengalaman peribadi sahaja.
2. Segala fakta yang saya berikan, sekiranya salah dan jika ada, itu adalah dari kekhilafan saya sendiri. Tak terlibat dengan mana mana pihak.
3. Cuti bergaji penuh yang saya maksudkan disini adalah bagi pemegang biasiswa HLP. Untuk kakitangan kerajaan setahu saya, inilah tawaran biasiswa yang ada untuk bercuti bergaji penuh.
4. Cuti bergaji penuh adalah bermaksud, kau tak pergi kerja langsung, tapi dapat gaji (WOW!!) tapi kena pergi belajar la. Bukan goyang kaki.
.
Bila korang memohon cuti belajar bergaji penuh, tawaran untuk bercuti (Yahoo!!) diberikan selama tiga tahun bagi pengajian PhD dan 2 tahun (kalau saya tak silap) untuk pengajian Sarjana. Kalau dulu, kalau tak habis study dalam tempoh yang diberikan ni, korang boleh extend lagi. Tapi sekarang ni, dengan keadaan ekonomi dan banyak sangat kes kes yang extend ni, so kalau tak habis study dalam tempoh yang ditetapkan ni, korang boleh dibenarkan extend. Tapi setelah dicadangkan oleh SV dan diluluskan oleh pihak Kementerian. Bila kau extend tu pulak, biasiswa dah tak layak dapat. So memang bergantung pada duit gaji je la untuk bayar yuran dan segala perbelanjaan pengajian.
.
So straight to our topic today, nak share dengan korang kelebihan bila korang dapat cuti belajar ni adalah:
.
1. PENGALAMAN BARU - Korang akan dapat pengalaman baru di universiti, kawan baru, ilmu baru, Memang best. Dah 10 tahun ngadap students, cikgu dan pengetua je. Sekali sekala ubah angin memang best tau. Jadi students balik. Tua tua pun pergi library. Kalau dulu zaman muda malas kemain. Sekarang, ha rasakan. Hehe.
.
2. BEBAS DARI PUNCH CARD - Ni part best jugak. Korang boleh plan nak pergi mana sesuka hati tanpa ada punch card. Tapi kena plan betul betul la. Jangan suka hati sangat sampai tak belajar then kena extend. Pastu akhirnya kau merana. Maksud saya, selama cuti ni korang tak payah dah la tergesa gesa keluar rumah sebelum subuh. Korang boleh plan kan masa korang dalam sehari macam mana. Asalkan tak tinggal kerja hakiki. SV saya pesan, untuk students full time, buat kerja at least 8 jam sehari. So pandai pandai la nak bahagikan 8 jam tu macam mana.
.
3. TAK PAYAH MINTA CUTI - Ini pun satu kelebihan jugak saya rasa. Korang tak payah beria nak mohon cuti isi borang itu dan ini. Kalau ada emergency, just msg SV maklumkan dia. Ni kelebihan kalau tiba tiba anak sakit, korang ada la peluang nak jaga anak sambil tulis tesis. Kalau korang kerja, kan cuti tu limited. Anak belum sihat, dah dalam dilema nak kena hantar pengasuh/nurseri. Ni kira bonus la. Tapi lepas tu, pandai pandaila cover balik masa tu. Buat waktu malam ke pulak. Untuk berjaya dalam pengajian PhD atau Sarjana ni, discipline is a key! Orang suruh cuti belajar. Bukan cuti berfoya foya.
.
4. NETWORKING BARU- Bila korang dah ambil cuti belajar ni, gunakanlah peluang yang sebaik nya. Sebab peluang yang ada sekarang, korang akan gunakan di masa hadapan. So bila korang ada peluang pergi conference ke, kolokium ke, korang pergi lah. At least, korang bukan sahaja dapat ilmu, tapi dapat juga networking baru. Kawan baru. Kan best kalau ramai kawan. Bagaikan ada sejuta pengalaman tau. :)
.
So, ini adalah antara kelebihan dia kalau korang dapat cuti belajar bergaji penuh. Tapi setiap kelebihan tu akan datang jugak dengan kekurangan kan. So next entry saya akan ceritakan pula kekurangan cuti bergaji penuh ni. Moga apa yang saya kongsikan dapat membantu korang untuk membuat keputusan. All the best!!


No comments: