Sunday, March 26, 2017

ZOO KEMAMAN YANG MENYEDIHKAN

Sempena anniversary bulan dua yang lepas, sempatlah saya dan family ke Cherating. Why we choose Cherating? Konon konon nak berehat di tepi pantai nan indah kan. Plus, saya ni memang peminat pantai timur food, so pergi pantai di kawasan pantai timur, akan jadi pilihan pertama walaupun sibuk nak selesaikan tesis PhD yang masih dalam progress ni.
.
So, seperti biasa, sebelum pergi kemana mana, we will start with plan. And yang jadi kaki plan ni, most of the time memang saya lah berbanding suami. So bermula dengan aktiviti google, saya pun menggoogle dan menyenaraikanlah tempat yang menarik sekitar cherating. So takde la nanti asyik nak memandang laut je kan. Ko mampu?
.
Hasil pencarian di google, saya pun terjumpalah beberapa aktiviti yang menarik yang boleh dibuat di Cherating. Antara nya saya senaraikan di sini
.
1. Melihat kelip kelip
2. Snorkeling di Pulau Ular
3. Melihat flora dan fauna di sepanjang Sungai Cherating
4. Melawat Zoo Kemaman
5. Melawat pusat sanctuari penyu
.
So ini antaranya lah yang boleh di buat di Cherating. Kalau korang dari KL, boleh lag singgah Kuantan, singgah ke Pusat Konservasi Gajah, Teluk Chempedak, so sebenarnya banyak. Tapi depends pada plan masing masing lah kan. Pada saya, sebabkan kalau kemana mana pun tujuan nya adalah untuk menghappy kan anak, saya pun decide nak bawa ke Zoo Kemaman setelah beberapa kali anakku request nak pergi zoo.
.
Dari review, ok..not bad lah juga saya rasa Zoo Kemaman ni. Ada mini theme park, ada jambatan gantung, wah dalam hati sebelum pergi dah rasa best dah ni. Mesti happening jugak ni.
.
Tapi bila dah sampai, rasa macam indah khabar dari rupa je. Kami sampai awal. Pukul 10 dah sampai sebab jangkaan kami kalau zoo ni menarik, pastilah nak spend masa yang lebih lama kan. Nak tengok gajah, harimau, buaya. Yang menarik bagi kanak kanak.
.
Mula mula kami sampai, kami nampak ostrich. Nampak ostrich ni kurus je. Tapi rupanya tu anak ostrich, ada la lagi mak dia yang besar, ok..not bad sangat lah sebab ostrich macam takde excited sangat nak tengok.
.
Bila dah berjalan makin lama di Zoo Kemaman ni, kami dah mula rasa tak menarik. Sebabnya? Banyak sangat kawasan haiwan yang dalam proses pembaikan. Memang tak banyak lah sangat haiwan nya seperti yang disangka. Kalau ada pun, kawasan dia pun macam tak ada pembersihan. Kolam ikan berkeladak, kolam buaya pun dah hijau dah. Sedih pulak tengok nasib haiwan kat dalam zoo ni, dah la terkurung, tak terjaga pulak tu. Tiba tiba je rasa sedih.
Banyak tempat yang dalam proses pembaikan, tapi ini je yang saya snap sebab mood dah kelaut ...

Hai buaya, masih boleh bernafas kah?

Nak tengok harimau, harimau pun ada seekor ja, gajah pun seekor je, monyet ada seekor yang kami nampak, orang utan ada dalam 3, 4 ekor. Banyak la jugak. Ikan hanya ada ikan kelisa yang besar tu je dalam satu kolam yang berkeladak. So, korang boleh bayangkan betapa tak fun nya kami rasa bila di Zoo ini.
.
Gajah makan apa tu?

Bila kami jalan lagi, kawasan water theme park dan jambatan gantung yang diwarwarkan kata fun tu pun dan tutup. Kosong je. Patut la sunyi kawasan zoo ni. Bagi saya sunyi dan menyedihkan. Sekarang, berharap sangat adalah action pemulihan terhadap Zoo Kemaman ni. Zoo dah besar. Ok dah. Tapi penyelenggaraan terhadap haiwan saya rasa kurang. Haiwan pun nampak macam tak makan dan tak mandi. Adoi, kesian!
.
Jambatan gantung yang tergantung 

Harapan saya, ada pihak berwajib yang akan mengambil berat terhadap keadaan zoo kemaman ni. Semoga dia tak terus luput dan kekal menjadi pusat tarikan buat pelancong suatu hari nanti.



No comments: