Wednesday, January 4, 2017

6 Persediaan Sebelum Memohon Biasiswa HLP

Ini entry yang dah lama betul nak tulis tapi tak tertulis tulis.Sampai dah nak habis cuti belajar dah pun.Sebelum tu, ini adalah pengalaman. So, depend nak follow ke tak. Kalau yang baik tu mungkin boleh jadikan panduan dan kalau yang tak sesuai tu, tinggal tinggalkan lah.
.
Sekarang ni pun saya dah di tahun akhir cuti belajar. Berbaki setahun lagi. Kejap betul masa berlalu. So, boleh la cerita sikitkan macam mana pengalaman saya waktu mohon cuti belajar dengan biasiswa dulu.
.
Lepas saya habis belajar master (part time), memang niat ni membuak buak nak sambung belajar lagi. Belajar ni fun kot! Plus saya ni jugak dah mula jatuh hati dengan dunia research. So, memang usaha gigih la untuk sambung belajar, tapi memang kali ni dah niat, kalau sambung PhD, nak ambil cuti belajar sebab macam dah tak sanggup untuk hidup dalam huru hara bila sambung belajar secara part time.
.
Kali pertama saya mohon, GAGAL. GAGAL sebab tak cukup syarat. Syarat dia kena setahun lepas habis belajar master baru mohon. Saya belum cukup setahun dah mohon. Hehe. Mencuba nasib tak salah. So, tahun berikutnya saya try apply lagi. Kali ni lebih lengkap preparation dia. Antara preparation yang saya buat sebelum memohon biasiswa adalah :
.
1. MOHON RESTU SUAMI
Kalau yang dah berkahwin, first thing foremost of course as a wife, kita minta resti suami dulu. Kalau belum, minta restu ibu bapa. Sebab apa minta restu? umum memang tahu lah keberkataan dari suami dan ibu bapa tu penting and tambahan lagi, sebenarnya proses pembelajaran ni macam satu perjuangan. Macam kita pergi berperang. Kalau mati pun ketika belajar ni, darjat dia sama dengan mati syahid. Tengok, betapa besar nya perjuangan kita yang nak pergi belajar ni. Sebab itu yang pertama sekali kita buat adalah memohon restu suami. Jangan rasa rasa sebab kita nak, so i must get it. Jangan mengetepi kan sesiapa pun dalam proses perjuangan ni. Sebab orang orang yang berada dekat dengan kita adalah sebagai sokongan yang terbaik kepada kita nanti.

2. BUAT PROPOSAL
Bila suami pun dah setuju, so next step nya adalah buatlah proposal. Buatlah proposal dalam bidang yang kita minat. Sewaktu membuat proposal ni, boleh lah mendapatkan khidmat nasihat daripada supervisor lama atau kawan kawan yang dah ambil PhD. Proposal ni adalah 3 bab yang pertama dalam tesis. Tapi masih tidak terlalu detail seperti thesis. Tapi mesti jelas. Jelas untuk menjawab persoalan 'Kenapa kajian ini perlu dijalankan?' , 'Apa penting nya kajian ini untuk dijalankan?' dan 'Bagaimana kajian ini dapat memberi sumbangan kepada pengetahuan/knowledge yang sedia ada dalam bidang kajian yang dikaji?'

3. BEKERJA DENGAN IKHLAS DAN BAIK
Ok, bila kita nak mohon biasiswa HLP, of course kita ni adalah penjawat awam kan? So, walaupun ada niat nak bercuti belajar, walaupun masih belum dapat, bekerjalah dengan sehabis baik. How you do anything, is how you do everything. So, kalau waktu kerja pun kita dah mula rasa malas, tambahan dalam perjuangan ni. Macam mana nak membina jati diri kalau awal awal lagi dah tak berkomitmen? PhD ni bukan hanya sekadar scroll. Dia punya proses pembelajaran ni seolah olah macam proses untuk mengenali diri. Ha...tu korang semua akan alami nanti. But, the first step untuk masuk dalam proses ni, korang kena buat apa saja kerja pun dengan baik. Kalau kerja pun main main, nanti study pun main main.

4. KUMPUL SEMUA SIJIL PENGLIBATAN DAN PENCAPAIAN
Kalau dah ada niat nak sambung belajar, kumpullah semua sijil sewaktu kita bekerja baik baik. Eh, tapi ni macam tak perlu di beritahu kan. Klaau korang nak naik pangkat pun, sijil2 perlu disimpan rapi. So, benda ni memang penting tak kiralah kalau korang nak apply study atau tak. Simpan elok elok supaya korang senang nak cari. Takdela menyusahkan kerani. Kesian diaorg. Diaorg pun banyak kerja jugak, dari nak melayan kerenah korang. Haaa..jangan cakap itu memang kerja diaorg. Kan kalau kita mudahkan kerja korang, Allah pun akan mudahkan kerja kita juga. So, why nak susahkan orang?

5. ALERT DENGAN TARIKH
Ni benda yang saya rajin buat dulu. Bila dah tau nak mohon biasiswa, memang tiap hari saya bukak laman web KPM. Walaupun kadang kadang tahu memang tak ada, tapi bukak juga. So, dalam tempoh tu apa saya perkembangan dalam website KPM memang saya sedar lah. Bukan apa, saya tak nak terlepas tarikh tarikh penting. Siapa lagi kalau nak ingatkan kita kalau bukan kita sendiri kan? So, pandai pandai lah sendiri. Jangan nak harapkan kawan semata mata. Atau kerani. Mmm..kerani lagi. Kesian kerani.

6. CEPAT BERTINDAK 
Bila dah dapat tahu tarikh, cepat cepat lah bertindak mengikut syarat yang di kenakan. Please jangan bertangguh. Sebab tu proposal saya galakkan untuk siapkan awal. Jangan tunggu tarikh surat siaran dikeluarkan, baru nak buat proposal. Bila surat siaran dikeluarkan, korang just isi borang dan dapatkan kebenaran dari pihak atasan sahaja. Nak jumpa orang atasan ni pun, faham faham jela. DIaorg pun bukan selalu ada. Sebab tu korang kena bertindak cepat. Kalau dah last minutes punyakerja, then bila korang nak minta kebenaran pegawai then dia tak ada, korang marah marah diaorg pula. Aish...don't do like this, ok!

7. MOHON KEPADA ALLAH
Ok, ni extra tips. Kata nak bagi 6 kan. Tapi dah tertulis 7. Yang paling penting ni dia. Setiap tindakan dan keputusan yang korang buat untuk sambung belajar dan memohon biasiswa, mohonlah kepada Allah. Jika sambung belajar ni adalah yang terbaik untuk diri korang dan keluarga, insha Allah, Allah permudahkan. Tapi jika tak dapat, jangan terus putus asa. Teruskan mencuba. Mungkin masa ini belum sesuai buat anda nak sambung belajar. But don STOP trying ok.

Ok, dah habis dah nak bagi tips. Kalau ada kekurangan, saya mohon maaf. Ni semua berdasarkan pengalaman peribadi sahaja. Tak ada betul atau salah kan?

Selamat berjuang kawan!






No comments: