Wednesday, January 4, 2017

5 TIPS MENGHANTAR ANAK KE SEKOLAH SEAWAL 3 TAHUN

Bila masuk tahun baru, memang penuh wall dengan news feed anak anak ke sekolah. Bertabahlah untuk seminggu ye! Yang dah anak 2,3 orang dah pi sekolah atau anak dah remaja, mungkin tak berapa nak excited sangat. Tapi kalau ada kawan kita yang anak sulungnya masuk tadika, korang bertabahlah ye dengar cerita mereka. Kita raikan juga.
.
Macam anak saya, Zulaikha pun dah masuk school. 2 tahun 7 bulan. Awal betul kan. And as i mentioned before, bukanlah saya kiasu sangat nak hantar anak ke sekolah, tapi as a working mother memanglah kita akan hantar anak ke taska kan. Dan sebelum ni memang Zulaikha di hantar ke taska yang playschool tu. Cuma, bila masuk umur 3 tahun, taska ni akan masukkan anak anak yang umur 3 tahun ni ke kelas lain yang ada modul pembelajaran, iaitu kelas EDP ( English Development Programme). Tapi sebabkan Zulaikha ni kitaorg memang cadang untuk lorongkan dia ke arah agama, so kami pindahkan dia ke Aulad As Sofa. Masih lagi dalam kelas yang kami panggilkan sebagai school.
.
So far, dah masuk hari ke 3 ni, Zulaikha ok je di school baru dia. Nangis sikit time hantar tu bagi kami biasa. Sebab waktu dia dia taska lama pun macam tu. Hilang ummi, hilang lah nangis tu. Kadang kadang dia acah acah buat macam nangis je. Bila saya intai, senyap pulak. Tanya dengan cikgu pun memang tak lama. So, memang saya faham lah anakku ini bagaimana. Bila time nak pi school, excited nya kemain. Balik school pun siap bagitau best lagi. Bila tengok macam ni, tiada apa yang saya dapat katakan selain bersyukur.
.
So, apa yang kitaorang buat untuk jadikan Zulaikha ni suka pi school.
Haha. Benda ni bukan datang tiba tiba je. Memang adalah juga usaha dari kami, as a parents kan.
.
1. HARI HARI CAKAP ZULAIKHA PERGI SCHOOL
Beberapa bulan sebelum nak pindah school, saya dah bagitau Zulaikha yang dia nanti school dekat Assofa. So, bila lalu je school je atau nampak students As Sofa ni, saya cerita dekat dia yang dia ni nak kena pi school As Sofa. Cerita punya cerita, sampai dia rasa excited nak pergi. Macam tak tahan tahan dah la nak pi ke As Sofa. Mula mula asyik saya je yang cakap, sampai one point, dia pulak yang cakap yang dia nak pi school As Sofa. Benda ni saya buat supaya tertanam dalam minda separa sedar dia yang dia nak pi school As Sofa. Tapi hari hari la kena cakap. Kena rajinkan diri bercerita
.
2. CERITA YANG INDAH TENTANG SCHOOL
Bila Zulaikha pi school ni, hari pertama memang dia nangis waktu hantar. Tapi bila time balik tu dah ok. So, saya bercerita dengan dia keseronokan bila pi school. Ada kawan, makan ramai ramai, boleh main, ustazah baik. Memang waktu bercerita tu pun dia rasa happy. So, ok la tu kan.
.
3. INGATKAN ZULAIKHA UNTUK PERGI SCHOOL
Malam sebelum nak tidur, kami akan ingatkan Zulaikha untuk bangun awal, esok nak pi school. Dia buat tak heran pun, tapi benda ni kami akan ulang ulang suapaya dia dah boleh set dah yang dia akan ke school lagi esok pagi. So far, memang kalau bangun tu dia ingat nak pi school je la. Ye la, dah ummi dan abbi dan bagi 'racun'. Haha. Bukannya apa, kita ni kalau dengar anak nangis, anak sedih, kita buat kerja pun tak sedap hati. Tambah tambah saya yang tengah tulis tesis, kalau anak tu rasa tak bahagia, rasa macam nak pi ambil je dan tinggalkan tesis. Tapi sampai bilakan? PhD ini perlu dihabiskan sebab cuti belajar pun dah nak habis.
.
4. WUJUDKAN RASA EXCITED
Bila anak anak dah umur 2 tahun, actually diaorg ni dah ada cartoon kegemaran walaupun mak tak ajar sangat tengok cartoon. So far, Zulaikha minat sangat dengan Didi and Friends. So, sebelum dia masuk school di tahun baru haritu, mak pun excited kan lah dia untuk pergi school dengan beli botol air baru. Dia pun rasa happy, mak pun happy kan dengan nilai hanya RM 16.90. Ok la kan.
.
5. DOA
Alhamdulillah, hari tu waktu sebelum mula sekolah, ada tertengok rancangan MHI bersama Prof Muhaya. Termotivasi la mak sikit bila nak hantar anak ni. Antara intipati yang di sampaikan Prof Muhaya adalah kita berdoa supaya Allah bagi ilmu yang baik kepada ustazah/cikgu untuk mendidik anak kita. Kesabaran yang tinggi untuk mendidik anak kita. Yes! doa tu kan senjata. Dan ini pun antara salah satu yang saya buat sejak dulu lagi bila hantar anak ke taska. Doa yang baik baik buat anak sepanjang kita pergi bekerja. Insha Allah
.
So far, inilah 5perkara yang saya buat hari hari untuk hantar Zulaikha ke school. As a working parents, memang ini yang terpaksa kita hadapi sewaktu kita pergi bekerja. Kita bekerja ni pun Jihad. Insha Allah jika niat kita baik, niat untuk membangunkan keluarga dengan bekerja, yakin pada Allah, insha Allah Allah akan lorongkan segala kemudahan buat kita semua.


No comments: