Friday, May 1, 2020

PKP : GARIS PANDUAN PEMBUKAAN SEKTOR PENDIDIKAN

Sempena Hari Pekerja, 1 Mei 2020, Perdana Menteri Tans Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan garis panduan yang perlu dipatuhi bagi pembukaan perkihmatan. Tak terkecuali sektor pendidikan. Berdasarkan garis panduan ini, terdapat beberapa larangan yang perlu dipatuhi jika sekolah dibuka nanti.
.
1. Aktiviti bersukan tidak dibenarkan semasa sesi persekolahan. Ini bermakna tiada Pendidikan Jasmani, tiada perkhemahan, tiada sukan tahunan sekolah pada tahun ini bagi sekolah yang belum buat lagi (macam sekolah saya). 

2. Aktiviti kokurikulum bersemuka juga dilarang. Maka, perjumpaan kelab dan persatuan  tiada pada tahun ini. 

3. Perhimpunan sekolah juga tidak boleh dijalankan. Oleh itu, pihak pentadbiran sekolah perlu merangka kaedah untuk menyampaikan pesanan kepada murid tanpa perlu berhimpun. 

4. Sebarang bentuk majlis ataupun program. Tiada program tambahan kepada murid. 

Berdasarkan garis panduan ini, digambarkan murid ke sekolah hanya untuk belajar tanpa sebarang aktiviti, program dan perhimpunan. Murid yang dibenarkan kesekolah pula hanyalah murid tingkatan 5 dan tingkatan 6. Langkah ini dilakukan bagi memastikan penjarakan sosial berlaku disekolah. Langkah-langkah kebersihan juga perlu ditekankan oleh pihak sekolah dengan cara membekalkan hand sanitizer dan memastikan murid menjaga kebersihan. 

Yang pasti, ini adalah norma baru dalam sistem pendidikan di Malaysia. Tidak mudah untuk melaksanakan. Tapi sekurangnya jika garis panduan ini dipatuhi, kita dapat mengurangkan risiko jangkitan wabak ini di kalangan anak anak kita. 

Bila tarikh pembukaan sekolah? Masih belum diputuskan lagi. Menurut Dato Dr Noor Hisham, isu ini akan dilihat dalam tempoh 4 minggu lagi. Makluman rasmi mengenai pembukaan sekolah belum diumumkan lagi. 






No comments: