Monday, January 2, 2017

Hari Pertama Zulaikha di Aulad As Sofa

3/1/2017
.
Hari ini hari pertama persekolahan Zulaikha. Sound macam Zulaikha dah besar sangat kan. Tapi Zulaikha sebenarnya baru berusia 2 tahun 7 bulan. Bulan 5 nanti baru Zulaikha masuk 3 tahun. Dan kira, kalau ikut tahun, tahun 2017 ni Zulaikha dah 3 tahun.
.
What?
Awalnya hantar sekolah?
Tak boring ke dia nanti?
Ok ke dia?
.
Yes, sebenarnya persoalan itu jugak yang bermain di fikiran saya dan suami as a parents. Bukan kiasu sangat nak hantar Zulaikha ke sekolah awal awal, tapi since dia umur 1 tahun pun, dia dah masuk playschool. Taska playschool. Pagi pagi ada la aktiviti melukis, menampal. And selebihnya dia main je. So, bila dia dah masuk 3 tahun, kalau ikut taska Zulaikha yang lama, dia akan pindah ke kelas EDP (English Development Programme). So, bila dah buat aktiviti men'google', Zulaikha ni kami decide kan untuk pindah ke Aulad As Sofa. Bukan kata taska lama tak bagus. Tapi kami yag merancang untuk dedahkan anak-anak dengan pendidikan agama berbanding dengan pendidikan vernakular sejak awal lagi. Sebab itu, bila kami dapat tahu Aulad As Sofa ada open untuk anak anak seawal usia 3 tahun, kami terus decide untuk hantar Zulaikha ke sana. Lagipun, bagi saya sama je antara dia masuk EDP dengan Aulad Assofa. Yang bezanya, persekitaran dan pembelajaran. Assofa lebih ke arah tahfiz. 

Semoga niat ummi dan abbi untuk melahirkan anak pejuang agama tercapai. Hidup dan mati kerana Allah. Insha Allah.
.
Tentang persoalan di atas yang kata awal ke tak lagi, we already discuss dengan ustazah ustazah di As Sofa. And as a cikgu pra sekolah, they already know perkembangan pada umur budak budak 3 tahun ni. And we as a parents pun tak lah mengharapkan bulan dan bintang bila anak masuk As Sofa, cukup umur 4 tahun dah pandai mengaji, hafaz quran segala bagai. At this age, adalah masa untuk bermain. Sebenarnya, ustazah jaga elok anak ummi dalam environment islamic ketika ummi sedang buat thesis ni pun, bagi ummi dah lebih dari rasa gembira dan syukur dah.
.
Doa kan yang terbaik buat Zulaikha Qasrina di Aulad As Sofa. Insha Allah, kalau berpanjangan kehidupan kami di bumi Ampang ni, maka berpanjanganlah cerita Zulaikha di Aulad As Sofa.
.
Semoga Allah kurniakan ilmu dan kesabaran buat ustazah di Aulad As Sofa untuk mendidik anak anak murid tercinta.
.
UPDATE : Bermula tahun 2018, pengambilan pelajar ke Aulad Assofa bermula dari 4 tahun, bukan 3 tahun. Rezeki Zulaikha nak lama dengan Assofa nampaknya. :)

No comments: